BLOG ARCHIVE:
PRIJZENGEWELD Jun 7 '10
TUE APR 20 '10 | ANNELIES KUIPERSTELLING #2 NEDERLANDSE FOTOGRAFIE STAAT STILdiscussie / nederlands fotomuseum / quickscan #01 / Afgelopen zondag bij het Nederlands Fotomuseum waren een aantal mensen uit de Nederlandse fotografie uitgenodigd te reageren op een stelling. Die stellingen kwamen vorige week al voorbij bij DUTCH DOC. Dit in het kader van de tentoonstelling Quickscan. De stellingen werden in columnachtige presentaties gebracht tijdens de themamiddag die het museum had georganiseerd. Ook werden een aantal fotografen geïnterviewd over hun werk in de breedste zin van het woord. Omdat de uitwerkingen van de stellingen breder te dragen dan alleen een themamiddag, hebben we 6 dagen op een rij een column, met op dag 7, een conclusie van Frits Gierstberg, de curator van de tentoonstelling. Het staat vrij om te reageren.

Stil
Nederlandse fotografie staat stil... Nederlandse fotografie staat stil. Dat is de stelling die het Nederland Fotomuseum mij gaf. Nederlandse fotografie staat stil. Ik was er zelf even stil van. Zou dat echt waar zijn? Dat zou schrikken zijn, want wat heb ik dan het afgelopen jaar gedaan als intendant? Een impuls moest ik immers geven aan de documentaire fotografie, een swung, een boost en nu de stelling dat het niet in beweging is, maar stil staat. Is er dan niets gebeurd het afgelopen jaar?

In het voorwoord van de Quickscankrant van Frits Gierstberg staat echter wel dat er veranderingen zijn. Van analoog naar digitaal bijvoorbeeld en van het vervagen van grenzen tussen de genres binnen de fotografie. Dat lijkt mij zó vorige eeuw, die stadia zijn we allang voorbij. Volgens mij zijn we daarna in een interbellum beland.

De Nederlandse fotograaf is niet de snelste als het gaat om verandering. En daar ben ik zelf schuldig aan. Ik dacht bijvoorbeeld met twitter en linkedin de online fotografiewereld behoorlijk bereikt te hebben. Totdat ik, de dag voor de quickscanopening, me op facebook aanmeldde en dacht: “Oh, aha, jullie zitten hier!” Overigens was facebook op de opening ook een gewild onderwerp van gesprek onder fotografen. Blijkbaar hadden meer mensen zich op zo'n verloren zaterdagmiddag aangemeld. Waar de jeugd, maar ook half ondernemend Nederland allang op Hyves en Facebook zat, kwam ik en met mij vele fotografen, zeker heel erg laat.

Ik weet nog niet precies wat dit soort sociale structuren voor een fotograaf en de fotografie in Nederland kan doen. Althans niet hoever dit kan gaan en hoeveel het oplevert. Maar dat het wat oplevert, merk ik wel. De wereld wordt groter, maar ook duidelijker, omdat je kans hebt anderen te ontmoeten wiens neus dezelfde kant opstaat. Facebook als adressenbestand voor je uitnodigingen van je tentoonstelling, maar ook als inspiratie voor onderwerpen, discussies die zich afspelen in andere delen van de wereld enzovoort.

Waar te beginnen
Ik heb het niet alleen over social media als het gaat om stilstaan, maar ook over de mogelijkheden van de Iphone, the Ipad, de mogelijkheden op internet en andere nieuwe media. Eigenlijk wel logisch dat wij Nederlanders achterliggen, want die dingen zijn een half jaar eerder in Amerika op de markt, maar toch. Ook internet initiatieven als webdocumentaires, het zoeken naar nieuwe platformen, afzetmarkten etc. lijkt maar mondjesmaat in te dalen.
Maar ja, waar moet je dan ook beginnen? Iets met bomen en het bos dat je niet meer ziet. Er zijn zo veel mogelijkheden: ga ik filmen, ga ik tekst schrijven, ga ik audio opnemen, doe ik interviews, gebruik ik gevonden materiaal, hang ik prints aan de muur, maak ik iets op internet, ga ik publiceren in een krant in een tijdschrift, doe ik iets in de openbare ruimte of zal er op een festival iets beamen, maak ik een serie, ga ik portretten gebruiken, doe ik het door elkaar? vraag ik hulp van een webbouwer, cameraman, editor, curator? Zal ik posters maken, flyers, of digitale uitnodigingen, moet ik iets op facebook zetten, twitter ik, gebruik ik mijn netwerk op linkedin? En zal ik dan ook nog eens gaan fotograferen? Al die keuzes. Nederlanders lijkt daarin afwachtend te zijn, waar Amerikanen gewoon doen. Uitproberen, neus stoten, opnieuw uitproberen, wellicht nogmaals neus stoten.

Maar ze beginnen wel te komen, die fotografen in Nederland. Wekelijks heb ik fotografen aan mijn tafel die met nieuwe ideeën komen, die nieuwsgierig zijn naar wat er speelt, naar wat er kan, nieuwe mogelijkheden zien. De één ontwikkelt een app voor de iPhone, de ander wil zijn website aanpassen aan de iPad, de volgende is bezig met een gigantisch project wat interessant zou zijn om in een webdocumentaire te vangen. En dan zijn er natuurlijk ook fotografen die bezig zijn en niet bij mij aan tafel zitten.

Nieuwe generatie
Het begon met de discussie bij FOTODOK in 2008 met fotografen die vertelden dat er een nieuwe generatie documentair fotografen was opgestaan. Er was toen een hoop tegengeluid. Een nieuwe generatie, hoezo? Documentaire fotografie bleef toch gewoon documentaire fotografie? Onderzoek doen, een serie maken en in de krant zetten en bij uitzondering in eerste instantie, later veel meer, in een galerie hangen. Bijna anderhalf jaar later kan ik voorzichtig concluderen dat ze misschien wel gelijk heeft gehad, die nieuwe generatie. Volgens mij is het een kwestie van de wet van de remmende voorsprong. In Amerika waren ze al zover. Daar bestond al een Brian Storm, een snelle jongen die fotografie met audio en bewegend film verbond en internet als zijn platform maakte.

Toen kwam de Deense jongens, de Bombay Flying Club, die furore maken in Europa. Dat zijn de jongens die business hebben gemaakt van de webdocumentaire. Maar er kwamen ook steeds meer eigen iniatieven. Tuurlijk, Paradox van Bas Vroege is een voorloper met zijn Shismaref en Why mister Why en nu biedt Photoq een portfolio app voor de iPhone, maar ook de individuele fotograaf als Dirk-Jan Visser maakte met hulp van anderen de eerste webdocu-achtige uiting voor NRC Weekblad. Rob Hornstra is succesvol in zijn samenwerking met journalist Arnold van Bruggen. Twee andere fotografen zijn bezig met een groot project dat tijdens het maken al de insteek heeft van multiplatform en crossmedia. De één denkt erover, de ander begint al. Het zoemt, het gonst, het gaat gebeuren. Nederland maakt een enorme inhaalslag. Ik weet het zeker. Ondernemend en onderzoekend zijn ze die fotografen. Met nieuwsgierigheid, moed en daadkracht gaan ze te werk. Beter, verder, mooier en sneller. Nee, stilstaan is er niet meer bij. We zijn aan het rennen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer aan het doorgaan, Nee, we kunnen nu niet blijven, we kunnen nu niet langer blijven stil staan. (vrij naar Herman van Veen).


COMMENTS
De Nederlandse fotografie gaat inderdaad even niet zo snel. Er zijn ook maar weinig mensen die echt vernieuwend werk maken en de grenzen in de fotografie proberen te onderzoeken. Maar misschien zijn we wel moe? Moe van het vernieuwende en willen we wel beter leren kijken wat we nou daadwerkelijk aan het maken zijn.

Een goed voorbeeld is dat van Martine Stig. Haar film laat goed zien dat ze al een lange tijd met dit spel bezig is. Het is niet vernieuwend maar wel een genot om naar te kijken.

Ik denk dat we moeten stoppen met het praten over een nieuwe lichting hier en het jonge talent daar. Die komen toch voort uit een lichting die daar weer voor was.
Er zijn telkens weer verbanden te leggen waardoor we kunnen concluderen dat niks vernieuwend is en alles op enen of ander manier al gemaakt is.

Het werk van Jaap Scheeren (al sinds 2003 een jong talent) zou je kunnen linken met dat van Jacques Henri Lartigue (1894). In hun werk zie ik een jeugdige vertaling van de werkelijkheid wat in de hedendaagse kunst (fotografie) een veel voorkomend onderwerp is.Bob | apr 13 2010 10:13:44
Ik ben het met Bob eens, niet echt wat Lartigue betreft, maar oké, ik weet niet welke Bob, maar toch nog steeds mee eens. Wat een gedoe en gehaast om aan al die dingen mee te doen. Het levert in ieder geval niet persé beter werk op. De mensen om me heen, ook o.a. fotografen, zijn vooral bezig met hun eigen werk maken en dat gaat ze goed af.

Ook vind dit werk vrij goed zijn bestemming en is Nederlandse fotografie, naar verhouding, vrij goed vertegenwoordigd. Ik zit hier nu in Shanghai en heb hier 3 in China vrij bekende lifestyle bladen liggen genaamd Outlook Magazine. In de januari issue Ryan McGinley, de februari issue staat Marco van Duyvendijk en maart Rob Hornstra met alledrie een hele serie, wat betekent dat dan? Sorry, kon het niet laten te reageren even, had graag die dag in het fotomuseum erbij willen zijn. Fijne groet, JaapJaap | apr 20 2010 16:53:43
Ik kan me voorstellen dat bij sommigen het gevoel beklijft dat wanneer je tot de schare talentvolle en vernieuwende fotografen van NL wil behoren je vooral een multimediaal talent moet zijn. Dat je als Fotograaf de wegen hoort te bewandelen van de ‘nieuwe’ media, je twittert, webdocumentaires maakt, vertegenwoordigt bent op Facebook, Hyves en op de hoogte bent van alle nieuwe ontwikkelingen van de digitale media en deze toepast in je werk.

Ik sluit me aan bij Bob. Misschien zijn we wel een beetje moe? Moet je als fotograaf continu de randen van het medium onderzoeken en bevragen? Moet vernieuwend en anders willen zijn wel het uitgangspunt van je werkzaamheden zijn?

Ik geloof in de kracht van de fotografie, dat je met beelden een verhaal kan vertellen en iets teweeg kan brengen bij de beschouwer. Een emotie kan oproepen, kan prikkelen. Het hele issue van vernieuwend zijn en digitale platformen vind ik daaraan ondergeschikt. Gaat het er niet om dat de fotografie bij de ander iets in werking zet? Het continue gepraat over vernieuwing en anders zijn leidt zo af. Wellicht kunnen we het wat meer over de inhoud hebben dan alleen de uiterlijke vorm? Want zonder per se vernieuwend te zijn en zonder toepassing van alle digitale wegen kan fotografie fantastisch verhalen verwoorden en zichtbaar maken.Marijke van ruiten | apr 21 2010 10:09:03
Ik word de laatste tijd kriegel van fotografie. Er word teveel vanuit concept gedacht en te weinig vanuit beeld. Waar beeldende kunst vele manieren hebben van het beleven en benaderen van een werk, is er naar mijn idee bij het huidige (fotografie)klimaat te veel sprake van een praatje bij een plaatje.

Hierbij ligt de nadruk vaak meer bij de toegevoegde tekst. Teksten zijn natuurlijk oké als extra informatie, maar mijns inziens is men hierin doorgeschoten. Ik mis een bepaalde frisse, open, houding, zonder meteen in een bepaald conceptueel denkpatroon te worden gedwongen. Meer differentie alsjeblieft!

Het is een reden waarom ik mij nu meer beeldend kunstenaar als fotograaf voel.Sebastiaan | apr 22 2010 12:16:27
Natuurlijk gaat mij het niet alleen over de vorm, deze column is opgetekend ten behoeve van de discussie. De inhoud is het begin en de kern. Wel vind ik dat als die inhoud eenmaal goed is en de beelden van grote kwaliteit, dat een documentair fotograaf ook (mede-) verantwoordelijk is voor het verspreiden van zijn verhaal. Een verhaal dat in een computer zit is mijns inziens geen verhaal.

En dat gaat tegenwoordig niet alleen maar meer met de oude middelen. Daarvoor zijn ook nieuwe middelen nodig, nieuwe manieren, misschien ook wel voor nieuwe doelgroepen. Sommigen klinkt dit vies in de oren, maar ik denk dat als wij in de documentaire fotografie hier niets mee doen, ons bestaan wordt bedreigd en de documentaire fotografie een stille dood sterft. Domweg om dat al die prachtige verhalen die fotografen maken niet worden gezien.

Nog 1 ding: een fotograaf hoeft niet alles zelf te doen, ook het zoeken van samenwerkingen met mensen die van andere zaken verstand hebben, als communiceren, editen, doelgroepgericht denken, kan een manier zijn om de nieuwe middelen in te zetten.Annelies Kuiper | apr 23 2010 17:56:33
Het is natuurlijk zo dat een kunstenaar zijn werk verspreid wil zien. En tegenwoordig heb je daar ook het internetmedium voor: een website/facebook/linkedin. Ik denk toch dat dat toch niet onbekend is voor de meeste mensen.

Iedereen zal dit medium op een manier toepassen wat bij hem of haar past. En wat bij het werk past.
Ik vind internet ook weer een vluchtig medium. Daarom denk ik niet dat het altijd het meest geschikte is. En van die crossmediale dingen, jeetje focus je op 1 ding denk ik dan, maar ja, wie ben ik.
Ik wist niet dat er iemand was van het Fonds die andere mensen moet stimuleren iets te doen en een discussie uit te lokken. Grappig.

@sebastiaan: helemaal mee eens. Hele lappen tekst (ik denk aan FOAM). Haal de tekst weg en het is niets meer.
Een goed beeld verteld toch zelf haar verhaal?Marthe | may 30 2010 22:57:42
Waar gaat deze discussie eigenlijk over? "Nederlandse fotografie" (voorzover die al bestaat) heeft nooit stil gestaan, zal nooit stilstaan, kan überhaupt niet stilstaan.

Dat er nu met veel geld een poging wordt gedaan om zogenaamde documentaire fotografie te promoten geeft al aan dat er teveel in oude categorieën en structuren gedacht wordt. Wat wordt er gepromoot en vooral voor wie? Dat zoveel geld, energie en aandacht in een prijzenfestival gestoken moet worden slaat wat mij betreft de plank totaal mis. Fotografen, verhalenvertellers en kunstenaars zijn toch niet bezig met wedstrijden in wie de beste en meest innovatieve is?

En dan de discussies over het multi- en cross-mediale, en het 'voorlopen' of 'achterlopen'. Fotografie is altijd multi, cross, inter- en wat al niet mediaal geweest. Sinds Daguerre, Fox Talbot en iedereen die daarna fotografie heeft bedreven zijn foto's altijd in, met, en door andere media heen gemedieerd, en is het later opnieuw door televisie, cinema, kranten, musea enz. gehermedieerd. Tegenwoordig is er dan het grootste hermediatiemonster genaamd internet. Dus ik snap wel dat er door al die verwarring institutioneel gepoogd wordt iets van het oude (documentaire fotografie?) te redden en met prijzen (awards?) zogenaamde innovatie en vernieuwing aan te moedigen.

Wel, aan fotografen zal het niet liggen, die moeten gewoon hun eigen gang gaan en doen wat ze vinden dat ze moeten doen. Laat je a.u.b. niet te veel afleiden door festivals en prijzencaroussels.Taco Hidde Bakker | may 31 2010 11:06:18
Een typische stelling die vooral het gebrek aan visie laat zien. Nederlandse fotografie loopt namelijk helemaal niet achter maar stuit op een te langzaam veranderend medialandschap.

Ik vind dat er zo'n negatieve stelling wordt geformuleerd die de positie van de fotografie niet ten goede komt. Hoe vaker we blijven praten over hoe slecht het gaat met onze documentaire fotografie, hoe meer we zelf de zwakke houding binnen de redacties bevorderen. Niemand gaat in ons investeren als we zelf al zo negatief zijn en blijven.

We moeten inspireren en laten zien wat onze meerwaarden is en hoe ze optimaal van ons gebruik kunnen maken. Inspireren en barrières openbreken zie ik weinig mensen doen, helaas ook binnen dit initiatief. Maar het lijkt dat iedereen kan meepraten over de slechte positie van de documentaire fotografie. Het zou mooi zijn als je een documentair cross media festival houd met 50% binnenlandse producties en 50% bijzondere buitenlandse productie. Daar kun je dan ook seminars aan vast koppelen om mensen nieuwe technieken te leren en bijvoorbeeld redacties uitdagen iets met deze vorm van uiting te doen.

Ik ben zelf al meerder jaren cross mediaal aan het publiceren en zie alleen maar meer mogelijkheden en kansen ontstaan voor mijn projecten. In de meer dan grote 10 cross media publicaties van de afgelopen paar jaar heb ik simultaan mijn series gepubliceerd bij Radio's, TV kanalen, Kranten, Magazines, Musea, vele Internet uitingen en op de iPhone in zowel Nederland als buitenland.

De huidige ontwikkelingen zijn zeer ideaal voor de documentaire fotografie. Niet eerder konden wij zo'n grote hand hebben in de manier waarop je materiaal wordt gepubliceerd en kregen we zoveel ruimte. Bovendien is er meer geld te verdienen met een groot project en meer draagbaarheid omdat diverse media (en dus doelgroepen) je project uiten. Zou mooi zijn als jullie nou niet eens bleven praten maar is gingen kijken hoe je kan inspireren zodat iedereen de nieuwe kanalen en tools leert gebruiken. De NVJ houd ook elke maand een debat over de teloorgang van ons beroep en wordt zo moe van al dat geklaag. Focus nu eens op de mooie initiatieven in het land en deel deze met elkaar. Kijk hoe je fotografen verder kan ondersteunen zodat ze cross media producties op een nog hoger niveau kunnen brengen. Hoop dat dit een platform kan worden dat inspireert en de fotografie aanspoort zodat we ook op redactioneel niveau mensen enthousiasmeren meer te doen met documentaire fotografie.

En mocht je zelf inspiratie nodig hebben kijk dan eerst wat meer rond op het internet om te zien wat er al allemaal gemaakt wordt in Nederland... Daar kun je best trots op zijn.Daimon Xanthopoulos | jun 04 2010 12:07:13
Uitstekende reactie Daimon, zo horen we het graag. Internet en de rest van het hedendaagse boven- en ondergrondse medialandschap is éen grote 'Salon des Refusés'. Zoals het zo vaak gaat is staatskunst en prijswinnende kunst niet altijd bestand tegen de genadeloze tanden des tijds.

Dat de Dutch Doc Award (jury, red.) vooral fotoboekenmakers selecteerde en een zelf-reflectieve fotojournalist laat winnen (deed Gilles Peress met zijn weergaloze 'Telex Persan' niet al eens zoiets in 1984?), geeft wel weer aan hoezeer de gevestigde instituten "achterlopen".Taco Hidde Bakker | jun 05 2010 13:04:43
LEAVE A COMMENT:

 
RECENT COMMENTS
essay:
fijn stuk, is er ook een pdf?…Michiel Burger | jun 22 21:11:59
blog:
Dank voor je perfecte prestatie Annelies…Herman van den boom | jan 18 18:37:22
blog:
Dank voor je werk Annelies!…Bas | jan 18 16:55:16
essay:
Do you think photography really was/is suffering...…Taco Hidde Bakker | oct 18 17:34:24
blog:
Definitely take into account the (active) cooperation...…Taco Hidde Bakker | oct 18 15:31:33
news:
Ben benieuwd!…Manolya | oct 09 12:20:23
blog:
Dear Geert, Thank you for your comment. I think...…Marta Zarzycka | sep 28 20:50:35
Share |