Bill Ganzel - Biografie

Bill Ganzel
Biografie

Bill Ganzel (1949) is auteur, fotograaf en multi-mediaproducent. Zijn foto-projecten werden wereldwijd getoond in galeries en musea en bevinden zich ook in menig museumcollectie. De laatste jaren werkt Ganzel aan zijn multi-media project Sixties Survivors. Hiervoor spoorde hij dezelfde mensen op die waren gefotografeerd voor LOOK Magazine in de roerige jaren zestig en laat hen vervolgens terugblikken op hun rol in de geschiedenis. In dat tijdvak was LOOK toonaangevend in de verslaggeving van alle bewegingen en gebeurtenissen die deel uitmaakten van een grote sociale ommekeer. Toen het tijdschrift in 1971 opgeheven werd verhuisden 3,5 miljoen negatieven naar de Library of Congres. Naar aanleiding van beelden uit dit archief kijkt Ganzel met fotografie en film samen met de protagonisten van toen terug op het verleden - als vorm van oral history. Het project is op te vatten als een belangrijk onderzoeksdocument over een historisch hoogst veranderlijke tijd. Voor zijn eerdere (boek)project Dust Bowl Descent traceerde hij (op vergelijkbare wijze, dus decennia na dato) de gezichtsbepalende figuren die waren gefotografeerd door de fotografen van de Farm Security Administration (FSA) tijdens de Grote Depressie in Amerika en bracht hen opnieuw in beeld volgens de strategie van de ‘revisit’.

http://www.60ssurvivors.org/
http://www.ganzelgroup.com/  

Bill Ganzel (born in 1949) is an author, photographer, and multimedia producer. His fine art photographs have been exhibited at galleries around the world and his work is included in the permanent collections of several art museums.
Currently, he is working on the multimedia project Sixties Survivors. For this project, he’s tracking down some of the same people who were first photographed and profiled in LOOK Magazine during the pivotal historical decade of the 1960’s. During that era, LOOK Magazine did an amazing job of documenting the stories, issues and movements, and when they went out of business in 1971 they donated 3.5 million photographic items to the Library of Congress. When he finds them, he is producing his own contemporary still photo portraits, oral history interviews and documentary video segments.
This project can be considered as a fascinating exploration of the documentary tradition in a time of tremendous change.
In his previous book, Dust Bowl Descent he tracked down some of the same people and places first photographed during the Great Depression by the photographers of the Farm Security Administration (FSA) - as a revisiting strategy.